Pääsiäistapahtumien (osa 1)

Pääsiäistapahtumien (osa 1)

Pääsiäisajan tapahtumia.  Matt. 26:32-56

Maassahan tulee yöllä tosi pimeä. Pääsiäisen ajankohta on aina ajoituttava ns. Juutalaisen Nisan kuun 15 pv aikaan. Noin kevätpäivän tasauksen aikaan. Jolloin kuitenkin on täyden kuun aika.

Klo 18-24 ollaan pääsiäisaterialla. Joka oli muisto juhla siitä kun kansa sai lähteä vankeudesta. Koko yö on valvonta yö. Valvotaan siis koko yö.

Matt. 26:18-29  Pääsiäislammas, joka laitetaan on syötävä aina siinä samassa huoneessa.

Tuona yönä oli hälinää jokaisessa yleisessä paikassa. Rauhalliset paikat olivat vain yksityisillä alueilla. Getsemanen puutarha oli yksi tällainen. Jeesus ja opetuslapset lähtivät yläsalista, jossa olivat viettäneet iltaa n. 24 aikaan. He lähtivät Öljymäelle Matt. 26:30

Mitä tapahtui matkalla Getsemaneen?

Luuk.22:24-27. Opetuslapset eivät olleet ymmärtäneet aivan kaikkea, mitä Jeesus oli heille opettanut ja kertonut. Suurin on se, joka on kaikkien palvelija. Kuitenkin he alkoivat kyselemään, kuka heistä on suurin tulevassa valtakunnassa. Vaikka Jeesus oli n. 6-7 tuntia aiemmin  pessyt heidän jalkansa ja näin havainnollistanut.

Kun syötiin, niin jalat olivat aina poispäin pöydästä. Siksi, koska ne olivat saastaisimmat, ne pestiin. Kädet ehdittiin Pesemään monet kerrat, koska niillä myös annettiin suuhun joissakin tapauksissa ruoka. Jalat pesi aina isännän halvin palvelija. Taivasten valtakunnassa on suurin se , joka on kaikkien palvelija. Siksi Pietarikin ensin kielsi Jeesusta pesemästä jalkojaan. Ei se, että pakosta palvelee, vaan se että omasta tahdostaan haluaa palvella.

2. opetus.

Luuk. 22:35-38. Hän lähetti heidät. Aiemmin Hän oli lähettänyt heidät ilman rahakukkaroa, laukkua ja kenkiä. Oliko heiltä puuttunut mitään? Ei, koska he olivat Hänen lähettämiään ja Hän oli heidän kanssaan. Nyt Hän käski heidän ottaa mukaansa tarvittavat tykötarpeet ja ellei heillä ole niin myydä vaippansa ja ostaa tikari. Miekka=tikari=on välttämätön matkatavara. Paimenilla oli kukkaro, laukku ja tikari, samoin matkailijoilla. Eli Jeesus lähetti heidät matkailijoiksi. ”teistä tulee matkailijoita”. Olette nyt vastuussa, että tämä sanoma menee eteenpäin.

Monesti pidetään ja kuulee sanottavan, että Jeesuksen kovin kärsimys oli ristillä. Luuk. 22:42-46. Kovin paikka oli kuitenkin se kivi, jonka ääressä Jeesus rukoili, ei Golgata. Taistelutilanne tulla sisälle Jumalan tahtoon. Malja= jonka Hänen piti juoda. Eli se synti, joksi Jeesus tuli. Tehdä syntiä on eri asia kuin olla synti. Hänet tehtiin synniksi. Synti=joutua eroon Jumalasta.  Siihen asti Hän tiesi, että Isä on Hänen kanssaan koko ajan. Eeli Eeli lama Sabaktani. Kolmannen rukouksen jälkeen Hän suostui synniksi. Se oli kuin väliseinä Jumalan ja Hänen välissään.

Johannes 18:2-10 kertoo: Oli alistunut Jumalan tahtoon. Hän oli vahvistunut siitä, tämä on minun tieni. Onko tuttu asia jonkun tärkeän asian päätöksen ja varmuuden jälkeen. Tulee vahvuus asiaan. Nämä sotilaat pelkäsivät tulla tällaiselle kuun valaisemalle puutarhalle. He olivat tällaisia ylipappien ja fariseusten palvelijoita, eräänlaisia kirkon vartijoita. Siellä voisi olla vaikka mikä väijytys. Kuun valossa. He olivat usein (opetuslapset) olleet  aiemmin siellä ja siksi Juudaskin tiesi paikan. Kun he tulivat puutarhaan, Jeesus tiesi ketä he etsivät ja siksi Hän vielä kysyi: ”Ketä te etsitte?”. He sanoivat ketä etsivät ja Jeesus vastasi heille tiedon mukaan vielä Aramean kielellä: ”Minä se olen”. Hän käytti samaa sanaa, jota Jumala oli käyttänyt omaksi nimekseen. Se oli kielletty sana, koska vain Jumala voi sitä käyttää. Eli Jeesus samaisti itsensä Jumalaan. Noissa maissa suutelu on ystävien tervehdys ja sillä Juudas antaa merkin kiinniottajille.

Kaksi ystävyyden merkkiä Raamatun maailmassa. Ruokailu ystävän kanssa ja suutelu. Ystävyyttä ei ole ilman suudelmaa. Poskisuudelma. Jeesus teki palvelun vihollisen ystävän edustajalle. (Malkus) Mark. 14:51,52.

Siis nyt on kyseessä suuret juutalaiset juhlat.

Pääsiäinen, Helluntai ja Lehtimajajuhlat.

600 sotilaan kanssa tuli Pilatus Antiokan linnaan, joka on temppelin yhteyteen rakennettu. Se on ollut se paikka, joka on ollut kooltaan n. 24 jalkapallo kentän kokoinen.

Pilatus tulee ennalta tukahduttamaan näinä suurina päivinä mahdolliset levottomuudet, joita tahtoi aina syntyä. Hänelle ei ollut mitään hirvittävämpää kuin se, että joku kaveri synnyttää levottomuuden. Nyt Jeesusta syytetään, että Hän agitoi levottomuutta roomalaisia vastaan. Sehän tehosi ja Pilatus tajusi sen.

Pilatuksella oli yksi huono juttu juutalaisten taholta. Hän oli varastanut temppeli rahaston. Rakennuttanut sillä vesihuolto järjestelmän. Maininta tästä mm. Luukkaan evankeliumissa. Siiloan tornista, joka kaatui ja 18 ihmistä jäi alle ja kuoli. Koko jutusta juutalaiset olivat tosi vihaisia. He olivat valittaneet keisarille Pilatuksesta. Se meni läpi. Se oli jo toinen varoitus. Hän joutui vähän myöhemmin pois virastaan ja teki itsemurhan Sveitsissä. Hyppäsi alpeilta alas. On olemassa Pilatus-vuori.

Nyt juutalaiset painostivat Pilatusta. ”Et voi olla keisarin ystävä, jos et suostu meidän tahtoon. Se oli se naru, josta he pystyivät vetämään.

Matt. 27:11-26.

Pilatus yrittää oikeasti pelastaa Jeesuksen. Mutta ongelma on se, että ”et ole keisarin ystävä”. Häneltä kiristettiin tämä tuomio. Hänellä oli myös toinen ongelma. (vaimonsa Progula) Joka oli nähnyt unen: ”Älä koske siihen mieheen”. Pilatus tajuaa että on kateus, sisäinen valtataistelu. Hän tajuaa tilanteen. Oikeustaju sanoo ei ja vaimo sanoo ei. (Luukas 23) Sitten hän hoksaa, että Jeesus on Galileasta. Niin kuin meidän Ahvenananmaamme. Turussa käydään oikeutta .

”Pilatus tietää että Ahvenanmaan maaherra on käymssä ”Turussa”. Lähetetään tämä Ahvenanmaalaisen tuomittavaksi. Eli Herodes Antipas oli Galilean maaherra. Antipas oli aina halunnut nähdä ihmeitä. Hän oli etsinyt tilaisuutta saada tavata tätä Jeesusta. Antipas hermostuu kun mitään ei tapahdu. Pukee Jeesuksen viittaan ja päähän kruunun sekä lähettää hänet takaisin Pilatukselle.

Pilatus yrittää vielä kaksi kertaa pelastaa Jeesuksen mutta se on mahdotonta. Tämä tapahtui aamulla  klo 7.00-8.30. Pilatus joutuu antamaan periksi.

KUOLEMANKULKUE

Kulkee kohti kaupungin länsi-muuria, sen ulkopuolella. Jeesuksen aikainen länsi-muuri on Pyhän haudan ulkopuolella. Siis  niin että hauta oli muurin ulkopuolella. Ensin meni teloitusryhmä. (Roomalaisisia sotilaita, jotka alueelta koottu, paikallisia poikia). Sitten airut, jolla oli lappu, missä oli syy, miksi nämä tuomitut ovat menossa kuolemaan. Sitten ristin kantajat. Yleensä itse tuomitut itse jos kykenivät. Usein he eivät kuitenkaan kyenneet, koska olivat jo lain mukaan saaneet ruoskarangaistuksen. (1×39 ruoskaniskua). Se oli nahkavarsi jossa oli kolme haaraa ja joiden päässä rautapaloja. Jeesus sai kolme kertaa tällaisen. Hän kantoi itse ristin poikkipuuta, johon Hänet oli laitettu kiinni. Golgata ei ollut joku iso paikka. Ristiinnaulittiin tien varteen monesti ja vielä matalalle. Siksi että ohikulkijat saattoivat kulkiessaan käydä läpsimässä, haukkumassa, pilkkaamassa ja sylkemässä. Saattoivat olla siinä kolmekin päivää yön kylmyydessä ja päivän polttavassa helteessä. Hakattuina haavoille ja haavat täynnä surisevia kärpäsiä yms. Tämä oli roomalaisten kidutustapa. Juutalainen pappisruhtinas v. 103-76 eKr naulitsi näin 180 vastustajaansa yhtenä päivänä tien varrelle Jerusalemista Beetlehemiin. Keisari Andreamos naulitsi ristille 700 tuomittua .e

Kulkueessa mukana oli myös EX aktori mortis = kuoleman tarkkailija. Virkamies, sotilastarkkailija joka tarkasti että kaikki menee oikein. Hän päättä myös  että Jeesus oikeasti kuolee. Lyötiin keihäs sydämeen, pyöräytettiin ja katsottiin mitä sieltä tulee. Yleensä sen testin jälkeen oli kuollut.

Vanha teksti Goode si Natimus = Santa Katarinan luostarissa Siinain vuorella. Siinä mm. mainitaan, kuka oli tämä kuoleman tarkkailija.

Klo 9.00 tapahtui ristiinnaulitseminen. klo 15.00 ristiltä alas ja nopea hautaaminen.

.Sitten tullaan pääsiäisaamuun. Kaikkein merkittävin todistus on Jerusalemin Talmond =juutalaisten pyhä kirja. Varhaisimmat opetukset ovat rabbien opetuksista ennen Jeesusta.

Luuk. 23:44-45   Oli kuudes tunti.

Tämä on tapahtuma, joka ei voinut olla jättämättä jälkeä juut. mieliin/historiaan. Talmond Jerusalem mainitsee tästä päivästä yhtä pitävästi evankeliumien kanssa. Keskellä päivää tulee pimeys/maanjäristys. Puhutaan kahdesta esiripusta. Temppelin kaikkein pyhimmästä esiripusta, joka oli mielettömän iso.

7 metriä korkea ja 10 m leveä. neliön muotoista palasta. Palat on kudottu miehen käsivarren paksuisesta langasta. Kun tätä esirippua siirrettiin, tarvittiin siihen 300 pappia. (jatkuu)

share

Recommended Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *