Oikeudenkäynti

Oikeudenkäynti

(jatkoa pääsiäistapahtumiin osa 2)

Jeesus oikeudessa

(jatkoa pääsiäistapahtumaan osa2)

Oikeudenkäynti alkoi klo 4 aamulla. Oli kaksi oikeudenkäyntiä. Oli juutalainen ja roomalainen.  Roomalainen oikeudenkäynti on meille tutumpi, koska siihen liittyi myös Pilatus. Roomalainen oikeudenkäynti oli kuitenkin vain ikään kuin sinetti sille, mitä oli jo aiemmin käyty. Se aiemmin käyty on hyvä tietää, että saa oikeamman kuvan pääsiäisen tapahtumista.

Juutalainen oikeus. Israelilainen oikeus siihen aikaan oli nimeltään Sanhetrin. Se muodostui 70+1 jäsenestä. Heidän säännöstönsä määrää, että kun 23 tämän Sanhetrin (korkeimman oikeuden)jäsentä on paikalla, he ovat jo päätösvaltaisia. Heidän päätöksensä piti. Sanhetrin kokoontui aina valon aikaan. Se tarkoitti sitä, että klo 6.00-18.00 oli heillä päivänvalo. Aurinko nousee heillä suunnilleen samaan aikaan ja laskee. Sanhetrin kokoontui yleensä aina temppelissä (marmorisalissa), mutta nyt se ei voinut, koska siellä oli nyt kauppapaikka. Ennen kuin tämä Sanhetrin kokoontui, piti olla kaksi esitutkintaa. Jotta mentiin lain mukaan, nämä kaksi pitää löytyä. Esitutkinnat ja itse pääistunto, johon kutsuttiin yleensä kaikki. Istunto tapahtui puoli kaaressa. Neuvoston edustajat istuivat siinä muodossa. Siinä puolikaaren edessä on kolme kirjuria. Yksi heistä kirjoittaa kaikki syytöstä puoltavat lausunnot. Keskellä oleva kirjoittaa ylös sekä puoltavat, että vastaan olevat lausonnot. Kolmas kirjuri kirjoittaa vain vastaan olevat seikat. Oli niin tiukka tämä lainsäädäntö, että näiden kirjurien ylöskirjoittamat piti olla aivan samanlaisia. Jos ne poikkesivat toisistaan, niin syyte raukeaa. Kaaren ja kirjurien edessä on syytetty kädet sidottuna. Syytetyn vieressä on vartija, ettei syytetty pääse karkaamaan. Tässä Jeesus seisoo näiden edessä koko ajan kädet sidottuna. Siis tätä ennen on ollut kaksi esitutkintaa.

Niissä myös ovat olleet mukana nämä kolme kirjuria. Kaikissa eri istunnoissa.

Ensimmäinen esitutkinta löytyy. Joh. 18:12-14. Jeesus vietiin ensin Hannaan luo, joka oli ylipappi Kaifaan appi. Juuri Kaifas oli antanut neuvon, että parempi, jos yksi kuolee. Historioitsija Josefus kirjoittaa sen ajan roomalaisia tapahtumia. Joosefus sanoo Hannaksesta, tästä entisestä ylipapista, että hän oli inhottu mies. Se johtui siitä, että hän oli järjestänyt asioita niin, että hänen viisi poikaansa. kaksi vävypoikaa ja pojanpoika olivat jäseninä oikeudessa. Hannasta syytetäänkin Talmudissa siitä, että hän oli korvaankuiskuttelija. Se tarkoittaa sitä, että hän järjesteli asioita. Nyt, kun hän oli järjestänyt oman sukunsa kautta henkilöitä päättäviin, niin hänellä oli tavallaan vahva äänivoima. Häntä sanottiin ylipapiksi, vaikka ei ollut enää virassa. Hän oli kuitenkin sen ajan ”kummisetä” joka pyöritti sen ajan Sanhetrinia. On myös huomattava tämä, että nämä eivät olleet vain pappeja vaan he olivat koko Israelin poliittisia johtajia. He olivat samanaikaikaisesti hallitsijoita. Uskonto ja politiikka kulkivat käsi kädessä. Nyt tämä Hannas ja koko se porukka hyvin helposti muodostivat tuon vaadittavan 23 jäsentä.

He olivat Saadukelaisia. Se tarkoittaa, että he olivat sellaisia uskovia, jotka eivät uskoneet muuhun kuin rahaan ja valtaan. He eivät uskoneet mihinkään ylösnousemukseen, eikä kuoleman jälkeiseen elämään. He olivat täysin kaupallinen ja poliittinen joukko. Se oli heidän elämänsä. Heidän suurin huolenaiheensa oli, miten heidän kaupankäyntinsä sujuu. Kaupankäynnin keskus oli temppeli. Se oli heidän silmissään se valtava ostoskeskus. He kaikessa tähtäsivät toimissaan suojelemaan temppelin bisneksiä. Kuka oli heidän vihollinen? Ne olivat ne, jotka häiritsivät heidän bisneksiään. Kansa inhosi näiden Saddukeusten toimintoja, koska he kaikessa vain vetivät välistä. Ajattelepa itse. Tulet lain mukaan pääsiäisenä tai helluntaina pitkän matkan takaa pyhiinvaellukselle Jerusalemiin. Matka on saattanut kestää monia viikkoja ja valmistauduttujo usean vuoden ajan siihen. Säästänyt rahaa tuota matkaa varten tullakseen temppeliin. Haluatte uhrata nyt sen uhrin kerran elämässänne. Temppeliin mennessä te menette jonkun karjanomistajan luokse ja ostatte häneltä virheettömän pikku karitsan. Nyt kun menette sinne sisälle, niin siellä alueella on näiden Saddukealaisten temppelipoliiseja. Niiden tehtävänä on tarkastaa mm. onko uhri täydellinen, koska Mooseksen lain mukaan uhri pitää olla virheetön. Siinä ei saa olla minkäänlaista virhettä. Nyt tämä temppelipoliisi löytää aina jonkun virheen näistä. Ottaen huomioon, että tuolloin ihmisiä on tullut paljon ja ei ole helppo olla pitkään missään. Joten ei ole aikaa lähteä takaisin etsimään uutta. Ovella temppeliin sanotaan: ”väärä karitsa”. Et pääse sen kanssa sisälle vaan joudut luovuttamaan karitsan. Pääset sisälle ja ostat sieltä Saddukealaisten omistaman karitsan, joka on 2,3 kertaa kalliimpi. Siksi kansa vihasi näitä ja siksi Jeesus oli kansan suosimakin, koska Hän oli julkisesti noussut näitä Saddukealaisia vastaan. Hän oli tehnyt ruoskan ja ajanut heidät pois sieltä. Kansa oli tykännyt tästä. ”Mikä mies, ilmaisee sen mikä me tunnetaan, mutta jota me emme uskalla tehdä”. Kuka oli heidän vihollisensa numero 1 kauppapoliittisista syistä? Hän oli Jeesus.

Siinä oli myös toinen ryhmä, joka koostui fariseuksista ja kirjansa oppineista. He olivat taas kiinnostuneita hengellisestä puolesta. Hannas oli tämä 1. esitutkintapaikka. Hänen luonaan. Joh. 18:19-24. Tämä oli tilanne, jossa Jeesus ei oikein vastannut mitään, paitsi siitä että ketkä olivat kuulleet häntä ja seuranneet. He ovat minun todistajiani.

Jeesus lähetetään toiseen esitutkintaan. Tämä tapahtui siis klo 4 ja 6 välillä. Koska esitutkinta voidaan tehdä myös pimeään aikaan. Nyt Jeesus lähetetään täältä Kaifaan luokse. Hannaan talo on toisessa päässä aluetta ja Kaifaan toisessa päässä. Samalla aidatulla alueella. Näiden talojen välille jää puutarha ja portti, josta tapahtuu kulku. Tavallaan saman puiston alueella. Tässä puutarhassa ovat sotilaat ja istuntoihin kutsutut Saddukealaiset. Osa on siinä nuotion läheisyydessä. Osa on peittänyt päänsä ja portinvartijatyttö on päästänyt tunnetut sisälle. Samoin Johanneskin oli tunnettu ja pääsi sisälle. Oli täysi kuu. Jeesusta viedään Kaifaan luo. Tässä tapahtuu jotakin. Jeesus kulkee myös siitä ohitse. Jeesusta viedään siis Hannaan talosta Kaifaan taloon.

Tässä välissä on ulkona nuotio kylmyyden tähden. On täysikuu ja sotilaita sekä Saddukealaisia on siinä lähistöllä. Jeesus ei sano mitään, mutta katsoo jotakin. (Näkee Pietarin)

Matt. 26:57-68 Ylipapit ja kirjanoppineet halusivat saada Jeesuksen tuomituksi. Kaifas miettii myös, miten saada Jeesus kiinni. Hän on myös Saddukealainen. Kaifas on ainoa, joka on noussut todistamaan myös myöhempänä aikana. Arkeologia on tutkinut aina näitä yhteyksiä historiallisiin tapahtumiin myös esineiden ja historian kautta. Siihen aikaan kuuluvia. mm. ruokailuvälineitä, vaatteita ja myös hautoja. Jos löytyisi luita, jotka liittyisivät tiettyyn aikaan. Luut voidaan hyvin tarkkaan tutkia ajan mukaan. Hautaan laitettiin usein myös esineitä mukaan, jotka kuuluivat henkilölle. Kaifas oli haudattu rikkaan tavalla tällaiseen sukuhautaan. Syvennykseen käärinliinoineen. N.2 v kuluttua vainajan luut haetaan ja laitetaan sellaiseen arkkuun. Arkku taas laitettiin omaan syvennykseensä. Tästä tulee sanonta: ”He menivät isiensä tykö”. Heidät laitettiin edesmenneitten sukulaisten lähelle. Nyt sitten v. 1990 erään kaivuun yhteydessä kaivinkoneen kauha osuu tällaiseen hautaan. Tuli tutkijat Jerusalemin yliopistosta muinaishistoriallisesta laitoksesta. Totesivat, että ovat löytäneet haudan, joka on pysynyt koskemattomana. Sieltä löytyi Ossuureita (arkkuja). Joita alkoivat tutkimaan tarkemmin. Arkkuihin kun laitettiin jonkun luut, siihen kirjoitettiin kenen luut siinä ovat. Yhdessä näissä arkuissa luki Josef Bar Kaifas. Kaifas oli harvinainen nimi. Ei niin kuin meillä joku Virtanen tai vastaava. Ylipappi valittiin aina tietystä suvusta. Roomalaiset aina halusivat löytää oman mieleisensä ylipapin, koska tämä johti Israelilaisia. Hän oli kuin pääministeri tai ministeri jolla on oma valta. Nämä luut tutkittiin ja todettiin n. 60 v miehen luiksi. Jostakin kummasta syystä juuri tämän miehen suuhun oli laitettu Hedores Antippaan aikainen kultaraha. Vaikka he eivät uskoneet kuolemanjälkeiseen tai ylösnousemukseen. Joka oli 43 jälkeen Kristuksen. Niin tässä eräänlainen näkemys, että kun tämä vainaja menee sinne tuonelan lautturille, niin sitten sillä on varaa maksaa sille Gerberokselle lauttamaksu. Joka ei ole oikeastaan juutalaista uskontoa vaan jotain muuta. Nytsiis Kaifas on noussut sieltä niin vahvaksi todistusaineistoksi.

Oltiin siis toisessa kuulustelussa ja siellä on myös kaikki kirjurit ja kaikki todistajat. Nyt siellä olevien todistajien lausunnot eivät täsmää. Niinpä Kaifas ei löydä juridista syytä tuomita tuota miestä. Silloin hän ottaa viimeisen käytettävissä olevan juutalaisen kortin esiin. Hän vannottaa juutalaisen oikeuden käytännön mukaan. Haetaan kahta asia. 1) Jos on rikkonut temppeliä vastaan 2) jumalanpilkka. Tätä vannottamista tarkoittaa, että kysytään tältä neuvostolta (vannotetaan) heitä, onko syytetty syyllinen vai ei. Syytetyllä joka oli edessä, oli lain mukaan oikeus olla sanomatta mitään. Sillä jos syytetty sanoo niin tuomari ei olekaan enää se joukko siellä, vaan hän itse tuomitsee itsensä. Nyt Kaifas ottaa käyttöönsä tämän. ”Minä vannotan sinua elävän Jumalan.. ”

Nyt tullaan kaikkein kovimpaan kohtaan. Jeesus voi olla hiljaa. ”Oletko sinä?” Markus esim:sanoo sen: ”Minä olen” Ani huu. tulee sanasta Jahvee, joka on kielletty sana juutalaisuudessa. Ei ole mitään kovempaa ja nopeampaa tuomiota kuin se, että joku pilkkaa jumalaa. Nimenomaan, että pilkka siten, että mainitsee kielletyn jumalan nimen. Jahvee=Minä olen. Koska he kuulevat kielletyn sanan jota kukaan ei saa sanoa. Nyt Jeesus sanoo kokoneuvoston ja Kaifaan edessä Ani huu Jahvee= minä olen. Kun joku sanoo niin silloin jokainen lain mukaan läsnä oleva on oikeutettu repimään viitastaan sen kaula aukosta n. 10-15 cm repeämän. Se merkitsee samaa kuin, minä olen elävä todistaja tätä pilkkaajaa vastaan. Kaifas, oliko hänniin järkyttynyt tai vihoissaan repäisee innoissaan ylipapin viittansa rikki. Samalla hän repäisee oman virkansa rikki. Koska ylipapin ei tule sellaista tehdä. Nyt he viimeinkin saavat syytetyn kiinni. Kaifas ei pitkään enää sen jälkeen ollut virassaan, mutta innostuksissaan hän teki sen. Nyt tapahtui merkittävä asia.

Juutalaisen lainsäädännön mukaan tuomiota ei saanut julistaa saman päivän aikana. Samoin tuomiota ei saa julistaa sapatin aattona. Sapatin aatto, joka alkaa illalla klo 18.00 eikä yöllä. Tuomiota ei saa julistaa aattopäivänä eikä juhlapyhien aikana. Nyt oli Israelin toiseksi suurin juhla-aika. Mikä on suurin? Suurin on joka Sabatin aika. Nyt oli valtavan juhlan aika mutta aamu. Paitsi silloin kun on kyse jumalanpilkasta. Paitsi, kun on kyse siitä. Nyt oli kyse juuri siitä ja silloin tuomio voidaan julistaa ja myös laittaa täytäntöön.

Laissa sanottiin että kuolemantuomiota ei koskaan saa laittaa täytäntöön samana päivänä. Paitsi jumalanpilkasta. Huomaatko, mitä tapahtui? Kuka tuomitsi Jeesuksen? Ei ollut Kaifas. Ei ollut Pilatuskaan. Jeesuksen tuomitsi Jeesus itse. Oletko koskaan ajatellut? Jeesusta ei tuomittu Hänen tekojensa tähden. Jeesus tuomittiin Hänen sanojensa tähden. Hänellä oli se valta sanoa ne sanat sen tuomioistuimen edessä. Getsemane oli se kovin paikka, ei risti. Ota pois tämä malja, mutta tap… Hän taipuu omasta tahdostaan ja alistuu Isän tahtoon. Hän ottaa tämän itselleen. Tuomion ns. näennäinen juridiikka tuomitsee hänet, mutta vain viran vuoksi. Se oli Jeesus itse, joka puki tuomion yllensä. Tuomiokin on tullut Jumalalta. Ei edes Kaifas tai Hannas päässyt siihen. He vain paketoi sen mitä toinen oli tehnyt. Huomioikaa, että kuolemantuomio voitiin langettaa ainoastaan päivän päästä, paitsi jumalanpilkasta. (jatkuu)

share

Recommended Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.