ilosanomanilta 29.3.2018 (kiirastorstai)

ilosanomanilta 29.3.2018 (kiirastorstai)

Ilosanomanilta 29.3.2018 (kiirastorstai)
Suuret juutalaiset juhlat. Pääsiäinen, helluntai ja lehtimajanjuhlat. Näiden aikana tahtoi aina syntyä metelöintiä ja siksi tulee n. 600 sotilaan joukko Antiokian linnaan. Joka on temppelin yhteyteen rakennettu.
Pääsiäinen ajoittuu aina juutalaisen Nisan kuun 15 pv N. kevätpäivän tasauksen aikaan. Jolloin on täyden kuun aika.
Oli kaksi päivää pääsiäiseen. Ylipapit ja kansan vanhimmat olivat kokoontuneet Kaifas nimisen ylipapin palatsiin. He neuvottelivat kuinka saisivat Jeesuksen kiinni kavaluudella ja tuomituksi. Ei kuitenkaan juhlien aikaan, koska se synnyttäisi metelöintiä kansassa.
Sitten oli ensimmäinen happamattoman leivän päivä, kun opetuslapset tulivat kysymään Jeesukselta, että mihin valmistettaisiin pääsiäislammas.
Luuk. 22:8-14
Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: ”Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksemme”.
9 Niin he kysyivät häneltä: ”Mihin tahdot, että valmistamme sen?”
10 Hän vastasi heille: ”Katso, saapuessanne kaupunkiin tulee teitä vastaan mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä siihen taloon, johon hän menee,
11 ja sanokaa talon isännälle: ’Opettaja sanoo sinulle: Missä on vierashuone, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?’
12 Niin hän näyttää teille suuren, aterioiville varustetun huoneen yläkerrassa; sinne valmistakaa.”
13 Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
14 Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.

Tähän voidaan ottaa Joh. 13:3-9
3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: ”Herra, sinäkö peset minun jalkani?”
7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät”.
8 Pietari sanoi hänelle: ”Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani”. Jeesus vastasi hänelle: ”Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani”.
9 Simon Pietari sanoi hänelle: ”Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää”.

Joh. 13:14-17,18,19,20
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette

15 Ja hän sanoi heille: ”Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennen kuin minä kärsin;
16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennen kuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa”.
17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: ”Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennen kuin Jumalan valtakunta tulee.”
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni.”

20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Pääsiäislammas, joka valmistetaan on syötävä aina siinä samassa huoneessa.
klo 18-24 ollaan pääsiäisaterialla. Tuossa yhden huoneen säädöksessä on käytetty vähän lain kiertoa ja on laitettu se käsittämään koko Jerusalemia. (Sapatin matka=1 km)
Tuona yönä oli hälinää jokaisessa yleisessä paikassa. Rauhallisia paikkoja olivat vain yksityiset alueet. Getsemanen puutarha oli yksi tuollainen paikka.
He lähtivät yläsalista n. klo 24 aikaan Öljymäelle. Matt 26:30 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
Ja siinä yhteydessä Jeesus vielä sanoi:
Matt. 26:31-35 ”Te kaikki loukkaannutte minuun tänä yönä”.
Matkalla Getsemaneen, mitä tapahtui? Luuk 22:24-27
Ja heidän välillään syntyi myös kiista siitä, kuka heistä oli katsottava suurimmaksi.
25 Niin hän sanoi heille: ”Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niin kuin nuorin, ja johtaja niin kuin se, joka palvelee.
27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee.
Eli heillä oli edelleen käsitys Jeesuksesta toisenlainen. He kyselivät tuota asiaa, vaikka Jeesus oli 6-7 tuntia aiemmin pessyt opetuslasten jalat.
Jalkojen pesu. Jalat pesi aina isännän halvin palvelija. Jalat syötäessä olivat aina poispäin pöydästä. Siksi, koska ne olivat saastaisimmat, ne pestiin. Kädet ehdittiin pesemään monet kerrat, koska niillä myös annettiin ystävän suuhun joissakin tapauksissa ruoka.. Taivasten valtakunnassa on suurin se, joka on kaikkien palvelija. Siksi Pietarikin ensin kielsi Jeesusta pesemästä jalkojaan.

Monesti pidetään sitä kovimpana paikkana Jeesuksen kärsimyksissä, kun Hän oli ristillä.
Kovin paikka oli se kivi, jonka ääressä Jeesus rukoili, ei Golgata. Taistelutilanne tulla sisälle Jumalan tahtoon.
Malja= jonka Hänen piti juoda, eli se oli synti joksi Jeesus tuli.
Tehdä syntiä on eri asia, kuin olla synti. (Hänet tehtiin synniksi)
Synti= joutua eroon Jumalasta.
Hän siihen asti tiesi, että Isä on Hänen kanssaan koko ajan.
Eeli Eeli lama Sabaktani. Kolmannen rukouksen jälkeen suostui synniksi. Se oli väliseinä Jumalan ja Hänen välissään.
Matt.26:36-46
36 Sitten Jeesus tuli heidän kanssaan Getsemane nimiselle maatilalle; ja hän sanoi opetuslapsillensa: ”Istukaa tässä, sillä aikaa kuin minä menen ja rukoilen tuolla”.
37 Ja hän otti mukaansa Pietarin ja ne kaksi Sebedeuksen poikaa; ja hän alkoi murehtia ja tulla tuskaan.
38 Silloin hän sanoi heille: ”Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa minun kanssani”.
39 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: ”Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä”.
40 Ja hän tuli opetuslasten tykö ja tapasi heidät nukkumasta ja sanoi Pietarille: ”Niin ette siis jaksaneet yhtä hetkeä valvoa minun kanssani!
41 Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko.”
42 Taas hän meni pois toisen kerran ja rukoili sanoen: ”Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi”.
43 Ja tullessaan hän taas tapasi heidät nukkumasta, sillä heidän silmänsä olivat käyneet raukeiksi.
44 Ja hän jätti heidät, meni taas ja rukoili kolmannen kerran ja sanoi samat sanat uudestaan.
45 Sitten hän tuli opetuslasten tykö ja sanoi heille: ”Te nukutte vielä ja lepäätte! Katso, hetki on lähellä, ja Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.
46 Nouskaa, lähtekäämme; katso, se on lähellä, joka minut kavaltaa.”

Joh. 18:2-10
2 Mutta myös Juudas, joka hänet kavalsi, tiesi sen paikan, koska Jeesus ja hänen opetuslapsensa usein olivat kokoontuneet sinne.
3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: ”Ketä te etsitte?”
5 He vastasivat hänelle: ”Jeesusta, Nasaretilaista”. Jeesus sanoi heille: ”Minä se olen”. Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
6 Kun hän siis sanoi heille: ”Minä se olen”, peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
7 Niin hän taas kysyi heiltä: ”Ketä te etsitte?” He sanoivat: ”Jeesusta, Nasaretilaista”.
8 Jeesus vastasi: ”Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä”;
9 että se sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut: ”En minä ole kadottanut ketään niistä, jotka sinä olet minulle antanut”.
10 Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.
11 Niin Jeesus sanoi Pietarille: ”Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?”

Jeesus oli alistunut Jumalan tahtoon. Hän oli vahvistunut siitä, tämä on minun tieni.
Onko tuttu asia jonkun tärkeän asian päätöksen ja varmuuden jälkeen. Tulee vahvistus asiaan. Nämä sotilaat pelkäsivät tulla tällaiselle kuun valaisemalle puutarhalle. He olivat tällaisia ylipappien ja fariseusten palvelijoita, eräänlaisia kirkon vartijoita.
Siellä voisi olla vaikka mikä väijytys. Kuun valossa.
He olivat usein olleet siellä aiemmin ja siksi Juudaskin tiesi paikan.
Kun he tulivat puutarhaan Jeesus tiesi ketä he etsivät ja siksi
Hän vielä kysyi: ”Ketä te etsitte?” He sanoivat ja Jeesus vastasi heille tiedon mukaan vielä alkuperäisellä Arameankielellä: ”Minä se olen” Hän käytti samaa sanaa jota Jumala oli käyttänyt omaksi nimekseen.
Se oli kielletty sana, koska vain Jumala voi käyttää sitä. Eli Jeesus samaisti itsensä Jumalaan.
Noissa maissa suutelu on ystävän tervehdys ja sillä samalla Juudas antaa merkin kiinniottajille.

Kaksi ystävyyden merkkiä Raamatun maailmassa. Ruokailu ystävän kanssa ja suutelu. Ystävyyttä ei ole ilman suudelmaa. (Jatkuu toisessa osiossa).

share

Recommended Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *